File en vertraagde treinen kosten veel meer dan een fiets met pech

Een uurtje in de file kost de zakelijke autorijder €26,25, in de trein kost een uur vertraging €19,75. Dat zijn enkele van de nieuwe cijfers die het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft berekend. Dus als je bedenkt dat in een file al gauw honderden of duizenden mensen stilstaan, en ook de meeste treinen toch honderden mensen vervoeren, kosten deze vertragingen nogal wat. Een gedeeltelijke oplossing voor dit maatschappelijke kostenpotje begint met een F en eindigt op Iets.

De fiets wordt in het onderzoeksverslag van het KiM niet genoemd. Er is dus ook niet onderzocht wat een lekke band kost. Dat is echter niet zo moeilijk. Stel je moet de hele afstand lopen door je lekke band, dan kost het de fietser hooguit een uurtje lopen. Een bandje plakken is 10 minuten werk. Kost alleen wat plakspullen. Of je laat er door een fietsenmaker direct een nieuwe band opleggen. Hier in het dorp kost dat een klein kwartiertje, en je bent voor een paar tientjes klaar.

Tel die kosten op bij het feit dat het aantal files vele malen groter is op een bepaald traject dan het aantal lekke banden, en dan concludeer ik (ik weet het, dit is geen wetenschap), dat fietsen goedkoper is en minder tijd kost. Dus als iedereen nu voor de korte stukjes gewoon die auto zou laten staan, zou dat voor iedereen beter zijn. Ook voor de maatschappij, want dat zou per file of per stilstaande trein honderden of misschien wel duizenden euro’s kunnen schelen. De gewonnen gezondheidskosten niet eens meegerekend.

Oh ja, en smoesjes als ‘het regent te vaak’ en ‘dan kom ik helemaal bezweet aan op het werk’ houden geen stand dankzij www.hetregentbijnanooit.nl en de elektrische fiets.

Meer info: www.fietsfilevrij.nlwww.rij2op5.nl, Fietsen Scoort.

Fietsvakantiewinkel heeft alles voor uw fietsvakantie:
fietsvakantie ad

Plaats een reactie