In 2014 staat de promotie van Nederland in binnen- en buitenland in het teken van fietsen. NBTC Holland Marketing en het Landelijk Fietsplatform trekken gezamenlijk op om Nederland Fietsland (inter)nationaal nog beter op de kaart te zetten. Met dit themajaar worden de unieke fietsmogelijkheden in Nederland onder de aandacht gebracht bij potentiële bezoekers. Doel is om internationale toeristen te verleiden een (extra) bezoek aan Nederland te brengen en het unieke (fiets)aanbod te ontdekken en te ervaren.
Het thema Nederland Fietsland biedt een brede kapstok voor de promotie van Nederland als veelzijdige en aantrekkelijke bestemming. Van alle buitenlandse toeristen die Nederland bezoeken stapt nu al 30 procent in Nederland op de fiets, en nog meer mensen associeren Nederland en Fietsen op een positieve manier.
De fietsmogelijkheden in Nederland zijn internationaal gezien van het allerhoogste niveau. In het landelijk gebied beschikt Nederland over ruim 100.000 km aan paden en wegen waar kan worden gefietst, inclusief veel vrijliggende fietspaden. Uniek daarbij is ons landelijk dekkende netwerk van LF-routes en knooppuntroutes, bij elkaar ruim 30.000 km. Dit bewegwijzerde netwerk is speciaal ontworpen om Nederland met de fiets te ontdekken – van langeafstand fietstocht tot kortere tocht in de regio. Samen met de fietsrouteplanner van de Fietsersbond en de vele fietskaarten zijn veel en mooie fietstochten te maken.
Per herkomstmarkt verschilt de marketingstrategie waarmee NBTC Nederland onder de aandacht brengt bij de doelgroep. De NBTC-kantoren in het buitenland geven zelf invulling aan het thema fietsen binnen de Holland-promotie. In de buurlanden België en Duitsland wordt afgetrapt met een consumentencampagne rondom fietsen in (landelijk) Nederland. Dit themajaar fungeert als aanjager om vanaf 2014 een structurele samenwerking aan te gaan met de fietsbranche en met partners die gelieerd zijn aan de thema’s gezondheid en duurzaamheid.
In een gezamenlijk initiatief hebben SP, PvdA en CDA vrijdag 28 juni de startnotitie ‘Een stap vooruit’ gepresenteerd. In de notitie doen SP-Kamerlid Paulus Jansen, PvdA-Kamerlid Duco Hoogland en CDA-Kamerlid Sander de Rouwe voorstellen om het Nederlandse potentieel aan wandel- en fietsmogelijkheden beter te benutten. NBTC en het Landelijk Fietsplatform steunen en onderschrijven deze voorstellen van harte. Het thema Nederland Fietsland sluit naadloos aan bij het voorstel om de routestructuren herkenbaarder te vermarkten, met name ook in het buitenland.