Het is nog toekomstmuziek, maar Kopenhagen denkt er serieus over flexibele fietspaden te introduceren. Als er erg druk is, krijgt de fietser een stukje voetpad bij. Een beetje vergelijkbaar dus met de spitsstroken op de Nederlandse snelwegen. Om de doorstroming voor fietsers te bevorderen kiest Kopenhagen bovendien voor de aanleg van een PLUSnet dat in 2025 gereed moet zijn.
PLUSnet
Dat PLUSnet omvat groene routes, fietssnelwegen en andere veelgebruikte routes. Kenmerk is dat fietsers er naast elkaar kunnen rijden, zonder dat een inhaler hoeft te bellen om er voorbij te kunnen. De doelstelling is drie fietsstroken in iedere richting, of vier stroken in totaal als er sprake is van tweerichtingspaden. Goed afgestelde groene golven zorgen ervoor dat fietsers zo min mogelijk hoeven te stoppen.
Meer fietsers
Met de opwaardering wil de gemeente vooral de reistijden verbeteren om te kunnen concurreren met andere vervoerswijzen. Onderzoek heeft uitgewezen dat voor iedere 10% reistijdverkorting, er tot 2% meer mensen de fiets pakken voor het woon-werk-verkeer.
Flexibel fietspad
In 2025 passen straten zich aan het gebruik aan. Of het nu spitsuur is, tijd om te winkelen of tijd om uit te gaan. Met led-markering in het wegdek geeft de straat aan welke vervoerwijze waar prioriteit heeft. Zo kunnen fietspaden tijdelijk breder worden gemaakt tijdens de ochtendspits ten koste van de voetgangers. En een halteplaats voor de bus komt even op, en verdwijnt weer als de bus vertrokken is.
Toekomstmuziek
Klinkt dus allemaal erg mooi. Of het ook haalbare doelstellingen zijn moet de toekomst uitwijzen. Maar dát de Denen goed nadenken over het fietsgebruik wordt hier maar weer eens mee onderstreept.